پرسش های متداول
پرسش های متداول 1
پرسش های متداول

در اين سامانه ميتوان دسترسی به اطلاعات (هر نوع داده از جمله صوت، تصویر، فیلم، نوشته، نشانه، نقشه، اعداد و یا ترکیبی از آنها که در اسناد مندرج باشد) را درخواست كرد. منظور از اطلاعات، دادههايي است كه در اسناد مندرج باشد يا به صورت نرمافزاري ذخيره گرديده يا با هر وسيله ديگري ضبط شده باشد.
درخواست هايي نظير : شكايت از عملكرد سازمان، پيگيري شكايت ثبت شده در سازمان، درخواست وام، درخواست دريافت يارانه، بسته معيشتي، تأييد يا تكذيب اخبار، اعلام موضع رسمي دستگاه نسبت به موضوع خاص جزء كاركرد اين سامانه نيست و درخواست دسترسي به اطلاعات محسوب نمي شود و پاسخي براي اين نوع از درخواستها در اين سامانه قابل ارائه نيست.
درموراد زير سازمانها ميتوانند از ارائه اطلاعات خودداري كنند:
ممكن است شهروندان در انتخاب سازمان پاسخگو دقت نكرده و درخواست دسترسي به اطلاعات را براي سازمان نامرتبط ثبت نمايند.
يا ممكن است موضوع درخواست، خارج از موضوع قانون انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات باشد مثلا درخواست وام، درخواست يارانه يا بسته معيشتي، درخواست پيگيري شكايت ثبت شده در سازمان و... .
همچنين ممكن است موضوع درخواست از استثناهاي آزادي اطلاعات باشد. استثنائات آزادي اطلاعات عبارتند از: اسرار دولتي، حريم خصوصي و اطلاعات شخصي، حمايت از سلامتي و اطلاعات تجاري، حمايت از امنيت و آسايش عمومي، اطلاعاتي كه به پيشگيري از جرم يا كشف آنها، بازداشت يا تعقيب مجرمان، مميزي ماليات يا عوارض قانوني يا وصول آنها، اعمال نظارت بر مهاجرت به كشور لطمه وارد ميكند.