راهنمای کاربران

راهنمای کاربری شهروندان

لطفا به منظور حفظ امنیت و استفاده از تمام قابلیت های سامانه از آخرین نسخه مرورگرهای کروم و فایرفاکس استفاده نمایید. و از به کارگیری مرورگر IE (اینترنت اکسپلورر) خودداری نمایید.

ثبت نام شهروندان

کاربران با استفاده از این بخش امکان ثبت نام در سامانه را خواهند داشت. برای این مورد، شهروندان با انتخاب گزینه «ثبت نام» از صفحه اصلی وارد بخش سه مرحله ای ثبت نام خواهند شد. بخش اول «اطلاعات شخصی» شامل نام و نام خانوادگی، کد ملی و تاریخ تولد است. بخش دوم «اطلاعات تماس» شامل شماره همراه، آدرس و آدرس رایانامه است. بخش سوم اطلاعات مربوط به حساب کاربری شهروندان اعم از نام کاربری (همان کد ملی شهروندان)، رمز عبور و تکرار آن است. پس از موفقیت آمیز بودن ثبت اطلاعات، یک کد فعالسازی به شماره همراه شهروند ارسال می شود که در بخش بعد باید با استفاده از آن حساب کاربری خویش را فعال نماید.دقت نمایید کد فعالسازی به شماره هایی که پیامک های تبلیغاتی آن غیر فعال شده است ارسال نمی شود، لذا قبل از اقدام به ثبت نام نسبت به فعالسازی پیامک های تبلیغاتی اقدام نمایید. شکل های زیر مراحل ثبت نام تا فعالسازی حساب کاربری شهروندان را نمایش می دهد.

بخش اول صفحه ثبت نام (اطلاعات شخصی)

  • نام و نام خانوادگی شهروندان باید کامل و با حروف فارسی باشد، چرا که این نام با کد ملی مطابقت داده خواهد شد.
  • کد ملی به عنوان نام کاربری شما در سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات خواهد بود و باید دقیق وارد شود.
  • تاریخ تولد شمسی به صورت انتخابی از پنل مربوطه خواهد بود
  بخش دوم ثبت نام (اطلاعات تماس)

 

  • آدرس ایمیل باید از دامنه های ثبت شده داخل کشور باشد. همچنین باید دقیق باشد، چرا که در صورت فراموشی کلمه عبور، پیوند بازنشانی به همان آدرس ارسال خواهد شد.
  • شماره همراه با فرمت *******-09 خواهد بود، این شماره حتما باید با کد ملی مالک آن مطابقت کند و حتما باید پیامک های تبلیغاتی آن فعال باشد.در غیر این صورت با خطای ثبت نام مواجه خواهید شد.
  • استان و شهر انتخابی نیز باید دقیق باشد (در صورت مغایرات مناطق کشوری یا عدم وجود شهر مورد نظر نزدیک ترین شهر را انتخاب نمایید). 
بخش سوم ثبت نام (اطلاعات کاربری)

  • اطلاعات کاربری سامانه هنگام ورود به سامانه مورد نیاز خواهد بود.نام کاربری همان کد ملی شماست.
  • جهت افزایش امنیت حساب کاربری، رمز عبور را ساده انتخاب ننمایید. حتما از کاراکترهای بزرگ و کوچک و عدد استفاده نماید.
  • در صورت ناخوانا بودن کد امنیتی captcha گزینه «تغییر» را انتخاب نمایید تا تصویر تغییر نماید.
  • پس از انتخاب گزینه «تایید» کد فعالسازی به شماره همراه شما ارسال خواهد شد و سامانه صفحه فعالسازی حساب کاربری را نمایش خواهد داد.
  • در صورتی که به هر دلیل (قطعی ارتباط اینترنت، عدم دریافت کد فعالسازی، بستن صفحه فعالسازی حساب کاربری در مرورگر و ...) امکان فعالسازی حساب کاربری را نداشتید، دوباره از قسمت «ثبت نام» اقدام نمایید. در این صورت اطلاعات کاربری شما اعم از کلمه عبور همان اطلاعات انتخابی در بار اول ثبت نام خواهد بود.
 فعالسازی حساب کاربری

در صفحه فعالسازی حساب کاربری، شماره ملی (شناسه کاربری) به کاربر نمایش داده خواهد شد. با ورود کد فعالسازی و رمز عبور انتخابی در مرحله قبل امکان فعالسازی را خواهد داشت. پس از موفقیت آمیز بودن فعالسازی، شهروندان امکان ورود به سامانه و استفاده از امکانات ثبت و پیگیری درخواست را خواهند داشت.

اگر فعالسازی به صورت صحیح صورت بگیرد کاربر باید فرم موفقیت آمیز بودن و «پایان ثبت نام» به شکل زیر را مشاهده نماید.

ورود به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات

شهروندان پس از ثبت نام در سامانه جزو کاربران سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات هستند. برای ورود به سامانه از لینک «ورود» در صفحه اصلی استفاده می‌شود. کلمه عبور همان کلمه ای است که در هنگام ثبت نام انتخاب شده است.

ثبت درخواست کاربران

کاربر پس از ورود به حساب کاربری می‌تواند برای ثبت درخواست از منوی «درخواست ها» / «ثبت درخواست» اقدام نماید.

پس از این انتخاب، صفحه ثبت درخواست به شکل زیر به کاربر نمایش داده می‌شود. کاربر در این صفحه، اطلاعات درخواست را تکمیل کرده و در صورت تکمیل آن را «ثبت و ارسال» می‌نماید. کاربر با استفاده از این فرم، شرح درخواست، موضوع و عنوان درخواست، سازمان پاسخگوی درخواست و نحوه دریافت پاسخ را انتخاب می‌نماید. درخواست ارسال شده در منوی «درخواست ها» / «درخواست های ارسال شده» قابل نمایش است.

در صورتی که کاربر بخواهد درخواست را تکمیل نماید و بعدا آن را ارسال نماید، می تواند از گزینه «ذخیره موقت» استفاده نماید. در این صورت برای پیگیری درخواست ثبت شده باید از منوی «درخواست ها» / «درخواست های موقت» اقدام نماید.

 

  • عنوان درخواست به شکل متنی توسط درخواست کننده تکمیل می شود.
  • موضوع درخواست باید از لیست مربوطه انتخاب شود.
  • سازمان پاسخگو نیز از فهرست مربوطه با انتخاب گزینه «انتخاب» انتخاب می شود.
  • کاربر حتما باید «نوع دریافت پاسخ» و بخش «قراردادها» را انتخاب نماید.
  • در نهایت کاربر می تواند از ریبون بالا گزینه «ثبت و ارسال» را انتخاب نماید.

پس از انتخاب گزینه ثبت و ارسال، کد رهگیری و تاریخ درخواست به کاربر نمایش داده می‌شود. درخواست به کارتابل سازمان انتخاب شده انتقال داده می‌شود. مسئول سازمان مربوطه درخواست جدید را در کارپوشه خویش مشاهده می‌نماید و در مهلت مقرر نسبت به پاسخگویی آن اقدام می نماید.

 

دریافت پاسخ

پس از جوابگویی سازمان مربوطه، جواب در منوی «پوشه درخواست» قابل مشاهده است. بخش پوشه درخواست شامل تمام پاسخ هایی است که به شهروند ارسال می شود. این پاسخ ها به دو گونه تقسیم شده اند:

  • پاسخ به درخواست: پاسخ به درخواست های شهروندان از سوی سازمان ها.
  • پاسخ به شکایات: پاسخ به شکایات ارسالی شهروندان از سوی کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات.

با انتخاب هر کدام از این دو گونه از ریبون جستجو و انتخاب گزینه جستجو، موارد همان بخش به شهروند نمایش داده می شود. علاوه بر این انتخاب امکان جستجوی پاسخهای دریافتی بر اساس فرستنده، شماره پیگیری، موضوع درخواست و بازه تاریخ دریافت مهیا است. پس از تکمیل هر کدام از این بخش ها و انتخاب گزینه «جستجو» موارد موجود در کارپوشه که با شروط تکمیلی سازگار باشند نمایش داده می شوند.

گزینه «بازنشانی» به منظور برگرداندن کارپوشه به حالت اولیه (پاسخ به درخواست) بدون هیچ فیلد تکمیلی می باشد که تمام پاسخهای دریافتی از سازمانها را بدون هیچ فیلتری نمایش می دهد.همچنین گزینه پاک کردن به منظور پاک کردن فیلدهای بخش جستو از جستجوی قبلی استفاده می گردد.

 

پس از انتخاب هر ردیف در کارپوشه با دبل کلیک روی آن امکان مشاهده جزئیات درخواست و پاسخ ارسالی وجود خواهد داشت که هر کدام از این بخش ها قابلیت باز و بسته شدن و مشاهده جزئیات را دارند.

 

 

در صورتی که کاربر از پاسخ دریافتی راضی نباشد، می تواند نسبت به «شکایت از سازمان مربوطه به کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» اقدام نماید.

 

شکایت از سازمان پاسخگو به کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات

کاربر پس از انتخاب گزینه «ثبت شکایت» از بخش پاسخ دریافتی، امکان ثبت عنوان شکایت و شرح شکایت و همچنین مدارک پیوست شده را دارد. کاربر پس از تکمیل فرم مربوطه امکان «ثبت و ارسال» آن را خواهد داشت. این شکایت پس از ارسال در بخش «شکایات» / «شکایت های ارسال شده» قابل مشاهده خواهد بود. در صورت جوابگویی کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات امکان مشاهده جواب در بخش «پوشه درخواست» -> پاسخ به شکایات، وجود خواهد داشت. برای این منظور شهروند باید گزینه «پاسخ به شکایات» را در ریبون جستجو انتخاب کرده و گزینه «جستجو» را انتخاب نماید.

 

 

در صورتی که کاربر بخواهد شکایت را تکمیل نماید و بعدا آن را ارسال نماید، می تواند از گزینه «ذخیره موقت» استفاده نماید. در این صورت برای پیگیری شکایت ثبت شده باید از منوی «شکایات» / «شکایت های موقت» اقدام نماید.

 

مشاهده اسناد

اسناد منتشر شده سازمان ها در منوی «اسناد منتشر شده» قابل مشاهده بر اساس سازمان مربوطه خواهد بود. همچنین این صفحه امکان جستجوی اسناد بر اساس نوع سند، نام سند، توضیحات، سازمان منتشر کننده و ... را دارد. با کلیک روی گزینه سند در منتهی الیه سمت چپ هر کدام از سازمان ها امکان مشاهده اسناد منتشر شده توسط آن سازمان خواهد بود.

 

همچنین آخرین اسناد منتشر شده بر اساس نوع درخواست مربوطه در صفحه اصلی سامانه قابل مشاهده است. با کلیک روی هر کدام از گزینه ها امکان مشاهده اسناد مرتبط با آن موضوع درخواست مهیا خواهد شد.